پمپ صنایع نفت و گاز

پمپ صنایع نفت و گاز جزو تجهیزات ضروری هستند که جهت انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از پمپ‌ها در صنایع به روش های مختلفی انجام می‌گیرد. از انتقال نفت از زمین به کشتی، پالایشگاه نفت و ذخیره‌سازی گرفته تا افزایش سرعت انتقال جریان سیالات.

برای مثال یکی از کاربردهای این پمپ‌ها این است که برای انتقال نفت خام از مخزن ساخت به خط لوله از آن استفاده می‌شود. انتخاب پمپ با توجه به ماهیت سیالات انجام می‌گیرد. با توجه به اینکه ممکن است فرآوری سیالات در صنایع نفت و گاز چالش برانگیز باشد، به همین دلیل انتخاب و استفاده از پمپ‌های پالایشگاهی صحیح می‌تواند این فرآیند را به صورت اصولی‌تر و صحیح‌تر به انجام برساند.

پمپ‌هایی که در پالایشگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند کاربرد و ظرفیت عملکرد مشخصی دارند. به همین دلیل باید متناسب با موقعیت مربوطه نوع پمپ و کاربردی که ارائه می‌دهد را انتخاب کنید.

پمپ صنایع نفت و گاز

پمپ صنعتی یا پمپ پالایشگاهی چیست؟

به طور کلی پمپ صنعتی یا همان پمپ پالایشگاهی وسیله‌ای است که انرژی مکانیکی را از یک منبع خارجی می‌گیرد و این انرژی را به سیالی که از آن عبور می‌کند می‌دهد. به همین دلیل انرژی سیال موردنظر پس از خروج از پمپ افزایش می‌یابد. این دستگاه امکان انتقال سیال از نقطه‌ای به نقاط دیگر یا انتقال سیال به ارتفاع معین یا جابجایی سیال در مدارهای هیدرولیکی و سیستم‌های لوله‌کشی مختلف را فراهم می‌کند. برای انتخاب انواع پمپ صنایع نفت و گاز باید به فاکتورهای زیر توجه کرد:

  • مشخصات هیدرولیکی سیستم
  • مشخصات شیمیایی سیال مانند وزن، دما ویسکوزیته، خوردگی و …
  • وجود ناخالصی‌ها یا گازها در سیال و مقدار آن

پمپ صنعتی یا پمپ پالایشگاهی چیست؟

انواع پمپ‌ها در پالایشگاه نفت و گاز

  • پمپ‌های اندازه‌گیری

این نوع پمپ صنایع نفت و گاز جهت افزودن حجم‌های کوچک اما دقیق از یک مایع به جریان یا مخزن سیالات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پمپ با نام پمپ دوز یا پمپ تناسبی نیز شناخته می‌شود. یک پمپ اندازه‌گیری باید قادر به تحویل مایع با دقت بیش از ۳ درصد در طیف وسیعی از فشارهای تخلیه باشد.

  • پمپ‌های دنده‌ای

عملکرد این پمپ به این صورت است که جابجایی مثبت سیال را از طریق محصور کردن مکرر یک حجم ثابت با استفاده از چرخ دنده‌ها انجام می‌دهد و به صورت مکانیکی و با استفاده از یک عمل پمپاژ چرخه‌ای آن را انتقال می‌دهد. در نهایت متناسب با سرعت چرخش چرخ دنده‌ها جریانی بدون پالس و صاف از سیال ارائه خواهد شد.

  • پمپ‌های دیافراگمی

این پمپ‌ها یکی از رایج‌ترین انواع پمپ صنایع نفت و گاز هستند. انتقال سیالات توسط این پمپ با استفاده از جابجایی مثبت با شیر و دیافراگم انجام می‌شود. عملکرد اصلی این پمپ به این صورت است که باعث افزایش فشار در خلاء و بالعکس می‌شود. پمپ‌های دیافراگمی برای انتقال سیال با حجم زیاد مناسب هستند. علاوه بر این قطعات محرک کمتر و اصطکاک کمتر هزینه‌های تعمیر و نگهداری این پمپ را کاهش می‌دهد.

  • پمپ‌های رفت و برگشتی

پمپ‌های رفت و برگشتی یا‌ پمپ پیستونی یکی از پرکاربردترین انواع پمپ صنایع نفت و گاز هستند. این پمپ‌ها با استفاده از حرکت رفت و برگشت پیستون‌ها فشار سیال را به سیستم لوله‌کشی در یک سیلندر محصور وارد می‌کنند. این پمپ‌ها علی رغم فشار و دبی سیستم در سرعت معینی ثابت هستند. به همین دلیل به آن‌ها پمپ‌های جریان ثابت نیز گفته می‌شود. شیر تسکین جزئی از سیستم پمپ پیستونی است که از فشار بیش از حد پمپ و سیستم لوله‌کشی جلوگیری می‌کند.

  • پمپ‌های حفره‌ای پیشرونده

این نوع پمپ با نام‌های دیگری از قبیل پمپ روتور حلزونی، مونوپمپ و پمپ پیچی نیز شناخته می‌شود. روتور هلیکال درون بدنه استاتور(حفره استوانه‌ای) این پمپ امکان جابجایی مثبت سیال را فراهم می‌کند. با هربار چرخش پمپ روتور حجم ثابتی از سیال را درون حفره به دام می‌اندازد.

با چرخش مجدد روتور(پیچ مارپیچ شکل قرار گرفته درون استاتور) سیال به سمت پورت خروجی حرکت می‌کند. دلیل نامگذاری پمپ حفره‌تی پیشرونده به این نام به این دلیل است که عمل پمپاژ با حرکت حفره‌ای که سیال را به دام می‌اندازد انجام می‌گیرد.

  • پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

از جمله رایج‌ترین انواع پمپ صنایع نفت و گاز پمپ‌های سانتریفیوژ هستند. در این پمپ‌ها از نیروی گریز از مرکز برای چرخاندن پروانه پمپ استفاده می‌شود تا سیال به داخل پمپ کشیده شود. جریان عبوری نیز توسط شیرهای کنترل جریان کنترل می‌شود. این نوع پمپ‌ها تک مرحله‌ای هستند و برای انتقال مایعات با ویسکوزیته پایین که نیاز به دبی بالا دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند.

خرید پمپ صنایع نفت و گاز 

خرید پمپ صنایع نفت و گاز

در صورتی که قصد خرید پمپ صنایع نفت و گاز را دارید توجه به چند نکته مهم در خرید کاربردی‌تر به شما کمک خواهد کرد. اول اینکه خرید پمپ‌هایی که تولید داخل کشور هستند باعث می‌شود تا خیال شما بابت تعمیر و تعویض قطعات آسوده باشد و با سهولت بیشتر و هزینه کمتری قطعات پمپ را تهیه کنید.

همچنین توجه داشته باشید که ارائه گارانتی محصول تضمین کیفیتی برای آن است. پس حتما هنگام خرید به گارانتی پمپ نیز توجه کنید. در نهایت نیز خرید انواع پمپ صنایع نفت و گاز را از مراکزی انجام دهید که قیمت مناسب و منصفانه‌ای برای خریداران در نظر گرفته‌اند.

مجموعه ما انواع پمپ صنایع نفت و گاز را با کیفیت و قیمت مطلوب به شما خریداران گرامی عرضه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص قیمت پمپ نفت و گاز و انواع آن می‌توانید با تیم فروش ما در ارتباط باشید. کارشناسان و مشاوران مجموعه ما در انتخاب هوشمندانه‌تر به شما کمک خواهند کرد .پس مطمئن باشید که به هیچ وجه از اعتماد به ما پشیمان نخواهید شد.

 

پیوندهای مفید:

پایگاه اطلاع رسانی وزارت نفت

 

شاید مقاله های زیر برای شما مفید باشد:

انواع پمپ‌های صنعتی  |   پمپ خودمکش اسید   |   پمپ طبقاتی   |    بوستر پمپ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این قسمت نباید خالی باشد
این قسمت نباید خالی باشد
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

شانزده − 12 =

فهرست